ses tedavisi

Ses tedavisi; ses bozukluklarının ve ses kısıklığı problemlerinin giderilmesi amacı ile uygulanan yöntemler bütünüdür. Ses hastalıkları genellikle ses tellerinde yaşanan deformasyonlar sonucunda açığa çıkmakla birlikte tıp literatüründe Larengoloji olarak da tanımlanmaktadır. Ses bozukluğu ya da ses kısıklığı başlı başına bir hastalık değil; çeşitli hastalıkların belirtisi olarak da açığa çıkabilmektedir. Bu durumda ses hastalıkları alanında tecrübe sahibi hekimlere başvurulması önerilmektedir.

Ses tedavisi ameliyatı

Ses tedavisi ameliyatı; ses kısıklığı probleminin 1 haftadan uzun sürmesi durumunda hekime başvuran hastaların ayrıntılı muayene süreci sonucunda tanı konulması ve nitelikli bir tedavi planlaması yapıldıktan sonra uygulanmaktadır. Ses tedavileri; ses terapisi ya da cerrahi yöntemler ile uygulanabilmektedir. Hangi yöntemin uygulanacağına yaşanılan belirtiler ve belirtilerin şiddeti değerlendirilerek karar verilmektedir.

Ses tedavisinde ameliyat; ses tellerinin aşırı zorlanması, ses teli nodülünün varlığında uygulanmaktadır. Özellikle sesini profesyonel yaşamda kullanan ve yanlış kullanım sonucunda gelişen problemler olan ses teli nodülleri ve polipleri; öğretmenler, politikacılar ve şarkıcılarda daha sık görülmektedir. Ses tellerindeki söz konusu deformasyonlar; hafif derecede yaşandığında ses terapileri ve sesin doğru kullanımı ile iyileşebilmektedir. Ancak ses tellerinde kanama meydana gelmesi ve ileri derecede ses bozukluğu yaşanması durumunda cerrahi tedavi yöntemlerine başvurulmaktadır.

Ses ameliyatları son yıllarda gelişen teknoloji ile mikroskobik cerrahi teknikleri ile uygulanmaktadır.

Ses tedavisi ameliyatı öncesi

Ses tedavisi ameliyatı öncesinde; ses bozukluğuna ve ses kısıklığına neden olan faktörler belirlenmektedir. Bu probleme neden olabilecek faktörler aşağıdaki şekilde sıralanabilmektedir;

• Ses teli nodülü
  • Ses teli polibi
  • Kronik larenjit
  • Psikolojik faktörler
  • Reinke ödemi
  • Ses teli felci

Yukarıdaki her bir hastalık oldukça önemlidir ve mutlaka tedavi edilmesi gerekmektedir. Bu nedenle ses bozukluğunun ve kısıklığının hangi faktörler ile açığa çıktığının belirlenmesi amacı ile çeşitli tanı yöntemleri uygulanmaktadır. Ses analizi ve videolaringostroboskopi yöntemleri ile tanı ve değerlendirme süreçleri yaşandıktan sonra ameliyat planlaması yapılmaktadır.

Ses tedavisi ameliyatı sonrası

Ses tedavisi ameliyatı sonrası hastanın 1 hafta boyunca konuşmaması gerekmektedir. Bu süreçte hekimin önerilerine eksiksiz uyması, sigara kullanmaması ve ses bozukluğuna neden olabilecek çevresel faktörlerden uzak durması önerilmektedir.